مصاحبه در خصوص نكات سيستم هاي خريد و پشتيباني و تداركات و انبارداري

دكتر علي قرباني

مصاحبه شونده: آقای دکترمحسن کامیاب(با تشکر از زحمات ایشان)

فارغ التحصیل رشته هوا فضا در مقطع دکترا از دانشگاه تهران  

 به مدت ده سال  تولید کننده  انواع اتصالات برای صنعت نفت و گاز و صنعت فولاد

سمت : مدیر عامل شرکت پترو فناوران ویرا

مصاحبه کننده:سرکار خانم مژگان فولادی(با تقدیر از زحمات ایشان)

تاریخ : ۲/۹/۱۴۰۱


 

سوالات مصاحبه :

 

  1. به نظر شما چه نکات مهمی برای موفقیت در “خرید و انبارداری” وجود دارد؟

سايت دكتر علي قرباني

یکی ازمهم ترین بحث هایی که در تولید است بحث پشتیبانی است . که بخشی از آن هم شامل خرید و بعد نگهداری و انبار آن است .به شدت مهم است  چرا که محصول نهایی تشکیل شده از مواد اولیه وتجهیزات اولیه  که تهیه شده است و چگونگی نگهداری آن از نظر کیفیت یا قیمت مربوط به خرید و انبارداریست که نیاز به انسان هایی با تخصص کافی دارد . در بخش خرید به مامور خرید با تخصص کامل نه برای چانه زنی و قیمت بلکه کیفیت و مشخصات مورد نظر است . نه لزوما بهترین قیمت بهترین کیفیت باشد بلکه باید متناسب نیاز شما باشد .و آن گونه که مدیر پروژه تععین کرده حاصل شود . و از طرف دیگر بعد از خرید صحیح اگر انبارداری نادرست باشد و انبارش آسیب زا باشد از مواد خریداری شده نمیتوان استفاده کرد .

 

۲. چه مواردی در “خرید و انبارداری” می تواند سبب بروز مشکل و از بین رفتن اعتبار مهندس شود؟

سايت دكتر علي قرباني

چیزی که خرید کنید باید از نظر کیفیت به  آید. مثلا ورق هایی بدون روکش محافظ توسط مامور خرید  بدون ضخامت و ویژگی های مناسب برای نقطعه مرطوبی مثل بندر عباس ارسال شود که مناسب نیست و تجهیز نا مناسب به خاطر خرید نا مناسب صورت میگرد .و این خرید بد موجب زیر سوال رفتن اعتبار میشود .

هم چنین در انبارداری ، قطع ای که نباید نور آفتاب ببیند را در معرض آفتاب قرار داده ایم و موجب پوسیدگی شده و بعد در کار دچار مشکل و از بین رفتن اعتبار میشود . احاد و پشتیبانی مجموعه وخرید و  انبارش و نگهداری از مهم ترین مواردهستند که به کیفیت وقیمت هم میشود تعمیم داد .

 

۳.چه کتاب یا سایت یا نرم افزاری در””خرید و انبارداری ” توصیه می کنید؟

سايت دكتر علي قرباني

انبارداری به روش سنتی قبلا با سررسید و دفترچه و .. انجام میشد و از جمله محاسن آن نیاز به کامپیوتر و .. نداشت  و در حال که برق مجموعه ها در تابستان به مشکل قطعی میخورد و در این مدت باید به صورت دستی انجان شود . ولیکن در آخر سال و انبارداری باید تعداد زیادی  کاغذ را بررسی میکردند و اشتباهات هم قطعا وجود داشت که به خاطر سهولت در زمان و ازصرفه اقتصادی از موارد کوچک صرفه نظر میشد . در بحث خرید هم همینطور در مورد خرید امروز و ماه های بعد تورم وجود دارد و ثبت تاریخچه قیمت برای خریدار کمک کننده  است .

نرم افزارهای یادی برای انبارداری به صورت  نرم افزارهای حسابداری ماژور وجود دارد که میتوان انباررا کامل و آن لاین رصد شود و خروجی انبار برخط رصد شود. نرم افزار های دم دستی چون اکسل هم استفاده میشود .بعضی از نرم افزارهای سی آر ام هم بعضا ماژور انبار دارند .یا بخشی از نرمافزارهای حسابداری برای بخش خرید و پیشینه ثبت قیمت استفاده میشوند .

 

۴. چه تخلفاتی در “خرید و انبارداری ” می تواند رخ دهد که باید کنترل کرده و مراقب باشیم؟

سايت دكتر علي قرباني

وقتی که شما یک مجموعه را راه اندازی میکنید ، اصولا اصل و اساس بر این است که همه ی انسان هایی که در آن مجموعه کار میکنند ،مورد اعتماد هستند.

اگر تخلف به مفهوم یک کار شکنی عمدی باشد ؛نه اشتباه سهوی، اگر تخلف منظور اشتباهات یا کار شکنی های عمدی هست ،کنترل فردی که خرید را انجام میدهد  بر عهده فرد بالاسری هست .

برای مثال گرفتن قیمت های متعدد برای خرید یک کالا با فاکتور های اصیل و تایید شده حداقل 3فاکتور و برای خرید های بزرگ تر تعداد بیشتری فاکتور باید تهیه بشود.

کنترل کیفیت خرید مورد نظر . به عنوان مثال شما یک نوع از ورق خاص را نیاز دارید و ممکن هست فروشنده تخلف کند و ورق دیگری و ارزان تری .

ما معمولا ورق ها را برای آنالیز میدهیم تا تایید شود که همان کالا را تحویل گرفته ایم که درخواست کرده بودیم  و مبلغ را برای آن پرداخت کردیم .

در همه اصناف خانگی یا صنعتی اجناس تقلبی وجود دارد با کیفیت های پایین متوط یا … و هنگام خریدمهم هست جنس با کیفیت با اصالت بخریم .

در انبارداری هم همینطور  تخلفات ممکن هست زیاد باشد اگر که ناظران انبار مراقب نباشند  و انبارگردانی به همین دلیل اتفاق میفتد . هر شش ماه یکبار یا دوازده ماه یکبار معمولا آخر سال اتفاق میفتد درب انبارها را میبنددجنس ورودیو خروجی در انبار موقت ثبت میشود . و کل انبار با نظارت انبار دار شمارش میشه و نسبت به موجودی و مصرفی در طول سال  چک میشود و در صورت مغایرت از انباردار بازخواست میشود و بنا به سیا ست های سیستم و کارگاه برخورد میشود .

این دست تخلفات چه در خرید و چه در انبارداری زیاد هستند و معمولا سعی میشود انسان های معتمد وسالم انتخاب شود تا با کمترین تنش ، نوسان و آسیب بهترین خرید و انبارش را داشته باشیم.

 

۵. در پایان چه توصیه ای برای موفقیت و دوری از شکست در “خرید و انبارداری ” می فرمایید؟

سايت دكتر علي قرباني

با توجه به توضیحات و جمع بندی سوالات قبلی از بازوهای مهم هر مجموعه تولیدی بحث خرید هست که میتواند کیفیت خروجی  ،هزینه های بالاسری ، رضایت مشتری و …را به شدت افزایش یا کاهش دهد . همین طور بحث انباردی هم در عرض آن از همین اهمیت برخوردار است .

برای خرید مطمِن فرد متخصص باید به کار گرفته شود  . و در آن زمینه تخصص فنی لازم را داشته باشد وبرگشت به سوال چهارم  اگر فرض کنیم تخلفی که منجر به ضرر و خلل عمدی در سازمان رخ نمیدهد که میتوان جلوی خلل عمدی را هم گرفت . برای جلوگیری از ضربه ناشی از اشتباهات افراد ،بهترین کار آموزش آنهاست . و هر فردی نمیتواند مامور خرید یا انباردار مطمِن و متخصص باشد . و باید برای این کار زمان و هزینه صرف آموزش و به کارگیری نیروی متخصص شود .

 

با سپاس از همکاری و توضیحات جناب آقای دکتر کامیاب و وقتی که قرار دادند .

آرزوی سلامت و موفقیت روز افزون برای ایشان داریم .

و با تشکر ویژه از  کلام شیوا و تدریس جامع جناب آقای دکتر قربانی ، استاد ارجمند .  هم چنین سلامت و موفقیت ایشان  را از خداوند خواستاریم .

پایان