مصاحبه در خصوص متره و براورد و نكات آن

دكتر علي قرباني

مصاحبه شونده: آقای دکترمحسن کامیاب(با تشكر از زحمات ايشان)

فارغ التحصیل رشته هوا فضا در مقطع دکترا از دانشگاه تهران  

 به مدت ده سال  تولید کننده  انواع اتصالات برای صنعت نفت و گاز و صنعت فولاد

سمت : مدیر عامل شرکت پترو فناوران ویرا

مصاحبه كننده:سركار خانم مژگان فولادي(با تقدير از زحمات ايشان)

تاریخ : 2/9/1401


 

 سوالات مصاحبه :

 

  1. به نظر شما چه نکات مهمی برای موفقیت در “ایمنی” وجود دارد؟

سايت دكتر علي قرباني

در کارگاه های صنعتی ، یکی از پارامترها بسیار مهم که به شدت روی آن تمرکز میشود ،بحث ایمنی کارگاه است  که بر عهده واحد hseکارگاه است .

چه بسا واحد ایمنی با واحدهای دیگر در کش و قوس باشد . و کارهایی را به خاطر ایمنی منع کند که ایمن نیست .و بین ارزش های مادی و ارزش های مادی  قطعا حفظ جان انسان ها در الویت هست .

اول ایمنی و بعد کار در کارگاه ها اهمیت ویژه ای دارد . چرا که ایمنی کارگاه ممکن هست به قیمت جان آدم ها تمام شود .

یکی از موارد مهمی که در این بخش هست ممکن هست بعضی کارگاه ها به خاطر افزایش تولید و راندمان رعایت نکنند .

به عنوان مثال کفش کار چند برابر سنگین و یا کلاه ایمنی گرم و شاید مانع دید باشد ولیکن استفاده نکردن از آن با اتفاق ساده ای ممکن هست با رها شدن یک پیچ ساده هم و استفاده نکردن از کلا ایمنی  منجر به حادثه و فوت شود . یا رها شدن جسم سنگین روی پا بدون کفش ایمنی .

که البته این ها ساده ترین آیتم های ایمنی هستند و آیتم های بسیار مهم تر و پیچیده تر در ایمنی وجود دارد .

 

۲. چه مواردی در “ایمنی” می تواند سبب بروز مشکل و از بین رفتن اعتبار مهندس شود؟

سايت دكتر علي قرباني

بخشی در سوال قبل پاسخ داده شد .آنچه گاها  فکرش را هم نمیکنیم ممکن هست پیش آید . یک تنبلی کوچک از طرف کسی که کاربر ابزار یا در محیط خطرناک هست . درآوردن کلاه و یا عدم رعایت موارد ایمنی کوچک .

بعضی دستگاه ها باید با دو دست کنترل شود فقط جهت ایمنی ، که کارگر ممکن هست رعایت نکند و دست دیگر را رها کند و باضریب خطایی که هر انسان دارد ممکن هست دچار اسیب یا قطع عضو هم بشود .

به عبارت بهتر نکاتی که ممکن هست باعث اسیب کارگر یا مهنس شود خیل ینکات پیچیده ای نیستند و چه بسا ساده اند .

در تحققی که  در مورد سقوط هواپیما مسافربری انجام شده است و نتیجه حاصل شده که یک نفر یا عامل مقصر نبوده و مجموع از بی دقتی های کوچک هست که به تنهایی هم منجر به حادثه نمیشده ولی در مجموع منجر به سانحه شده است .

رعایت ایمنی در کارگاه هم رعایت نکات کوچ باید صورت بگیرد و عدم رعایت آن ممکن هست منجر به حادثه شود و اعتبار مجموعه را زیر سوال ببرد .

 

۳.چه کتاب یا سایت یا نرم افزاری در””ایمنی ” توصیه می کنید؟

سايت دكتر علي قرباني

در این خصوص نرم افزاری معرفی نکردند .

 

۴. چه تخلفاتی در “ایمنی ” می تواند رخ دهد که باید کنترل کرده و مراقب باشیم؟

سايت دكتر علي قرباني

معمولا واحدهای ایمنی مسقر در کارگاه ها ،باید نظارت کنند و ایمنی و به زبان عامیانه  گیر بدهند تا جلوی تخلفات را بگیرند ، حتی موارد بسیار ساده . نزدن ماسک ، شیلد ، کفش ایمنی ، لباس یا … و یا موارد بزرگ ترمثلا  در کار با جرثقیل یا …

ایمنی بسیار جدی و به شدت مهم است مخصوصا در کارخانجات بزرگ تر .که کار ساده ای هم هست و نکات باید رعایت  شود .و برایکارگران یا مهندسان که اولین بار به کارگاه وارد میشوند  دوره های فشرده ایمنی برگزار میشود که با شرایط و رعایت نکات آشنا شود .

ولی متاسفانه با بی توجهی خود فرد و یا شاید هم دیگران ممکن هست دچار حادثه شوند . که رعایت نکات هم ساده است و مساِل پیچیده ای نیستند .

 

۵. در پایان چه توصیه ای برای موفقیت و دوری از شکست در “ایمنی ” می فرمایید؟

سايت دكتر علي قرباني

مهم ترین پارامتر  در این موضوع این است موارد ریز وکوچک ولی خیلی مهم باید رعایت شود . بعضی کارگاه ها فکر میکنند که رفتن کارگر به انبار برای گرفتن ماسک یا شیلد یا مثلا دستکش آهنی برای برش یا … ممکن است وقت او هدر رود ولیکن اینطور نیست .  از جنبه انسانی که مشخصا قابل جبران نیست  و اگر حتی از جنبه اقصادی هم فقط لحاظ شود با خطر و حادثه برای کاربر کل مجموعه دچار زیان مالی و عقب افتادن کار میشود .

حتی ممکن هست فرد مسِول و آموزش دهنده ایمنی هم دچار حادثه شود . برای اجرای مدیریت ایمنی کارگاه باید یک نفر یا نفرات مستقر باشند و مدام تذکر بدهند که موارد ایمنی رعایت شود . و باید شعار اول ایمنی و بعد کار اجرا شود  که نه  موجب کاهش هزینه ها و کاهش تولید نمیشود و جنبه های انسانی هم در الویت آن است .

 

با سپاس از همکاری و توضیحات جناب آقای دکتر کامیاب و وقتی که قرار دادند .

آرزوی سلامت و موفقیت روز افزون برای ایشان داریم .

و با تشکر ویژه از  کلام شیوا و تدریس جامع جناب آقای دکتر قربانی ، استاد ارجمند .  هم چنین سلامت و موفقیت ایشان  را از خداوند خواستاریم .

پایان