مصاحبه در خصوص سیستم های خرید و انبارداری

دكتر علي قرباني

به نام خدا

موضوع : مصاحبه در خصوص سیستم های خرید و انبارداری

مصاحبه شونده جناب آقای قمری(با تشكر از زحمات ايشان)

محل فعالیت: شرکت ریلی راه آهن حمل و نقل

سمت : انباردار

شماره تماس:…

تاریخ: 25/08/1401

مصاحبه كننده: جناب آقاي علی مینایی(با تشكر از زحمات ايشان)

 

 ۱به نظر شما چه نکات مهمی برای موفقیت در سیستم های خرید و انبارداری و توزیع وجود دارد؟

 سايت دكتر علي قرباني

انبار و انبارداری پشتوانه و ستون فقرات هر کسب و کاری است چرا که مقدار چشم‌گیری از سرمایه‌گذاری هر مجموعه‌ای در این فضا قرار دارد. در واقع، انبار و انبارداری خود نوعی سرمایه‌گذاریست که هر مجموعه‌ای باید از داخل و خارج آن و محصولاتی که در آن نگهداری می‌شوند، آگاه و اطلاعات به صورت دقیق و در لحظه در اختیار باشد.

 

۲ چه مواردی در سیستم های خرید و انبارداری و توزیع می تواند سبب بروز مشکل و از بین رفتن اعتبار مهندس شود؟

سايت دكتر علي قرباني

همان‌طور که می‌دانیم، برای اداره و مدیریت انبار به همراهی نیروی کار نیاز داریم. چالش‌های گوناگونی برای مدیریت سیستم مدیریت انبارداری وجود دارند، که برخی از مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. چیدمان و طراحی فضای انبار

چیدمان انبار اهمیت بسیاری در ساده­‌سازی فرآیندهای انبار دارد. بنابراین بزرگترین چالش سیستم مدیریت انبار استفاده از فضا به عنوان کارآمدترین روش در موفقیت مدیریت انبار است.عدم بهینه­‌سازی سیستم­‌های ذخیره­‌سازی، پالت، فضای نامناسب و هدر رفته و استفاده ناکارآمد از فضای ذخیره سازی، از مشکلات شایع در انبارهایی است که طراحی فضا در آن‌ها ضعیف است.

  1. ردیابی محل موجودی

بسیاری از شرکت‌ها برای پیشبرد امور کسب و کار خود، در زمان‌های مشخص تعداد زیادی کالا را در انبار ذخیره می‌کنند. تصور کنید کالای جدیدی وارد انبار شده و پس از مدتی نمی‌دانید که محل قرارگیری این موجودی در کجای انبار است و یا حتی نمی‌دانید که کالا در کدام راهرو یا قفسه نگهداری می‌شود.این مشکلات نشان دهنده این است که سیستم مدیریت انبارداری شما در معرض خطر بوده و با چالشی جدی رو به رو است. عدم نظارت بر موجودی کالا در سیستم مدیریت انبار می‌تواند منجر به ناکارآمدی‌های بی شماری در داخل انبار شود. این ناکارآمدی‌ها نیز سبب کند شدن عملیات انبارداری و افزایش هزینه‌ها می‌شود.عدم اطلاع از محل موجودی موجب صرف زمان بیشتری برای یافتن کالا در انبار شده و در نتیجه باعث آهسته شدن روند بارگذاری و تاخیر در حمل و نقل کالا می‌شود. از سوی دیگر ممکن است مدیریت انبارها خود را هنوز به شیوه سنتی و با استفاده کاغذ و قلم انجام دهید. در این حالت نیز شما با چالش انبارگردانی مواجه می‌شوید.

  1. دقت در میزان موجودی انبار

داشتن کالای اضافی یا فقدان آ‌‌‌ن‌ها ممکن است در مدیریت سیستم انبار مشکل ­ساز شود و این کار به عنوان یکی از مشکلات انبار، به هزینه‌­های ذخیره­‌سازی یا از دست­رفته فروش تبدیل می­‌شود. موجودی بیش ­از حد منجر به عدم گردش پول، مشکلات مربوط به فضای انبار، هزینه موجودی بیشتر برای تهیه مواد اضافی و خدمات ضعیف به مشتری می­‌شود.کمبود موجودی و عدم دقت در میزان موجودی یک مشکل جدی است، زیرا می تواند منجر به عدم اجرا یا تأخیر در سفارشات شود.از دیگر چالش های بخش انبار در هر شرکت استخدام انباردار می باشد.کمبود موجودی و عدم دقت در میزان موجودی یک مشکل جدی در سیستم مدیریت انبار است.

  1. کنترل کیفیت

در بسیاری از موارد کارگرانی که مسئولیت کنترل کیفیت کالا را بر عهده دارند، وظیفه چیدن، بسته بندی و حمل کالاها را نیز برعهده دارند. متاسفانه این روند انجام کار موجب می‌­شود، که هرگز میزان و نوع خطاها پیدا نشود، که این خود یکی دیگر از خطاهای انبارداری است.

5.نوسانات تقاضا

نوسانات تقاضا برای مدیران انبار و به خصوص برای تولیدکنندگان چالش­‌های جدی ایجاد می‌­کند. اگرچه این نوسانات برروی همه صنایع و به‌­طور یکسان تاثیر نمی­‌گذارد، اما مساله نوسانات تقاضا چالش سیستم مدیریت انبارداری را به دلیل عوامل خارج از کنترل انبار برجسته می‌­کند.نوسانات تقاضا از چالش سیستم مدیریت انبار می باشد.

۳چه کتاب یا سایت یا نرم افزاری در سیستم های خرید و انبارداری و توزیع توصیه می کنید؟

سايت دكتر علي قرباني

امروزه نرم افزارهای مختلفی برای کمک به کار انبارداری فراهم گشته از جمله نرم افزار انبارداری (WMS) یا (Warehouse Management System) نرم افزاری است که ابزارهای لازم برای مدیریت عملیات انبار و جابه‌جایی موجودی کالا را فراهم کرده‌­است. سیستم (WMS) به انبارداران جهت صرفه جویی در وقت و کاهش مشکلات انبارداری دستی کمک می‌­کند. برنامه مدیریت انبارداری به بهینه سازی ذخیره و ردیابی موجودی، عملیات انبارداری، توزیع بارِ کاری و حمل و نقل کالا کمک می‌­کند. راه‌حل‌­های مدیریت انبارها امکان مشاهده و بینش واقعی نسبت به رخدادهای انبار را به شما می­‌دهد و موجب کاهش مشکلات انبارگردانی می­­‌شود.

۴ چه تخلفاتی در سیستم های خرید و انبارداری و توزیع می تواند رخ دهد که باید کنترل کرده و مراقب باشیم؟

سايت دكتر علي قرباني

از جمله مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای کاهش تأخیرهای ارسال و دریافت کالا و حفظ مزیت­‌های رقابتی انبارداری، خرده فروشان، تولیدکنندگان و همچنین مدیران انبار باید یاد بگیرند چگونه با به کار بردن بهترین عملکردهای اصلی برای هر مسئله، چالش­‌های مشترک و منحصر به فرد سیستم انبارداری مکانیزه را شناسایی کرده و بر آن‌ها غلبه کنند. مهم­ترین چالش‌­های مدیریت انبار، بر لزوم خدمت به مشتریان بیشتر، جابجایی محصول بیشتر و اطمینان از صحت انجام کلیه فعالیت ها است که باید با نظارت مستمر و کنترل ویژه از هرگونه تخدی جلوگیری کنیم.

۵ در پایان چه توصیه ای برای موفقیت و دوری از شکست در سیستم های خرید و انبارداری و توزیع می فرمایید؟

سايت دكتر علي قرباني

انبارداری کار ساده‌ای نیست و نیازمند آن است که با برنامه‌ریزی مناسب و بر پایه نکات بنیادی انجام پذیرد؛ به عبارت دیگر برای مدیریت صحیح چنین فضایی می‌بایست با اصول مدیریت آن به خوبی آشنا بود؛  اگر شما انبارتان را با در نظر گرفتن این اصول در ذهنتان مدیریت می‌کنید، مطمئن باشید که نتایجی عالی بدست خواهید آورد.

مدیریت مشتری‌محور،جریان کاری و کنترل دقیق ،خلق سیستمی منعطف ،داده‌ها، تعیین کننده نقشه راه ،به‌روز بودن و احاطه بر تکنولوژی