سخن روز دکتر علی قربانی: تبریک روز دانشجو و توصیه نامه به دانشجویان

به نام خداي قلم

روز دانشجو را به کلیه دانشجویان محترم و آینده ساز،صمیمانه تبریک عرض مي نمايم.

کانال دکتر علی قربانی- کلیک کنید.




توصیه نامه خاضعانه هیجده بندی دکتر علی قربانی،حسب احساس وظیفه، تقدیم به دانشجویان بزرگوار 




📘📘📘📘📘📘📘
امام على علیه السّلام فرمودند:
لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ ؛
هيچ كردارى مانند پژوهش نيست .
غررالحكم و دررالكلم ، ح 10483
📘📘📘📘📘📘📘

 

با سلام و ادب و احترام خدمت همراهان گرامی کانال و سایت
در آستانه روز دانشجو، صمیمانه این روز را به بزرگواران دانشجو تبریک و شادباش عرض می نمایم.
ضمن اذعان و تاکید بر این نکته که همواره خود را دانشجو دانسته و به آن افتخار می نمایم،از بزرگترین نعماتی که خدا به اینجانب عطا نموده را حضور در محیط دانشگاهی و در کنار دانشجویان دانسته و سعی نموده و می نمایم که قدردان این نعمت دوست داشتنی باشم.
به مناسبت این روز بر آن شدم تا توصیه ها و پیشنهادات و نکاتی را که به ذهن اینجانب در خصوص پیشرفت و تعالی حرفه ای می تواند کمک کار باشد و حاصل تجربه است در اختیار دانشجویان بزرگوار قرار دهم،شاید اندکی کارا و موثر واقع شود.

قبل از ادامه ذکر یک حقیقت را لازم می دانم. با توجه به پیشرفت ثانیه ای دانش و علم و افزونی روزانه دانش، تفاوت دانش خود با شما دانشجویان را تنها در خواندن زودتر چند کتاب دانسته و معترف هستم که در عصر حاضر آموزش دوطرفه بوده و بسیاری از یافته های علمی را باید از شما دانشجویان محترم یاد گرفت.
بر این اساس توصیه نامه زیر، در کمال خضوع و بی هیچ گونه ادعایی به محضر شما بزرگواران دانشجو،متخصصان آینده و همکاران فردای خودم،تقدیم می نمایم:
📘📘📘📘📘


1- درس های دانشگاهی را بسیار خوب بخوانید،برای اینکه یاد بگیرید،نه اینکه صرفا پاس کنید. به قاطعیت قابل عرض است که فارغ التحصیل “با سواد”، نه تنها بیکار نمی ماند،بلکه در بهترین جایگاههای حرفه ای،بالاخره،قرار می گیرد.
📘📘


2- از بدو دوران دانشجویی،شروع به یادگیری مهارت های خاص مرتبط با رشته کنید. (نظیر تسلط بر نرم افزار تخصصی رشته خود، شرکت در دوره های فنی حرفه ای)
📘📘


3- لطفا،لطفا و خواهشا،حتما زبان خود را تقویت نمایید. به موازات دانشگاه،حتما، کلاس زبان بروید،پیوسته و مستمر.
📘📘


4- از سال آخر دانشجویی،به صورت پاره وقت و رایگان،تاکید می نمایم رایگان، به شرکت های تخصصی رشته خود مراجعه و تحت عنوان کارآموزی، “کار را قورت دهید”. کار کردن زیاد و رایگان در این بازه را “بیگاری” نپندارید، شما برای آینده خود به خوبی سرمایه گذاری می کنید.
📘📘


4+1- پرسش،پرسش،پرسش:
در این دوران تا می توانید از متخصصین،مدیران، اساتید و شاغلان رشته تخصصیتان سوال کنید. در این دوران پرسش سوال عیب نیست،اما بعد فارغ التحصیلی، از طرح سوال ممکن است شایبه های دیگری پیش آید!
📘📘


5- در همایش ها، کارگاههای تخصصی، سخنزانی های علمی غافل نمانید. همه نکات در کتب دانشگاهی نیست. خیلی مسایل حرفه ای در این محل ها مطرح می شود.
📘📘


6- عضو دانشجویی انجمن های تخصصی رشته خود شوید. هم به شما تخفیف می دهند و هم ارتباطات خود را با دست اندرکاران حرفه ای می توانید تقویت کنید.
📘📘


7- بر خلاف دبیرستان، در دانشگاه کنترل آموزشی بر شما کمتر است. این تغییر حالت انقباضی به انبساطی، می تواند خطر ساز باشد و به خصوص در سه ترم اول،افت های تحصیلی زیادی را به همراه می آورد. پس به هوش باشید تا بعد امتحانات پشیمان نشوید!!
📘📘


8- در هر بار مطالعه،اگر نکته مهمی از متن نتیجه گیری کردید،در گوشه کتاب بنویسید یا هایلایت نمایید. شاید بعدا همین نکات به کارتان آید.
📘📘


9- روابط اجتماعی در جامعه دانشجویی،صادقانه تر و پاک تر است. بسیاری از دوستی های دانشجویی،سر منشا شراکت حرفه ای و کاری آینده خواهد شد. شریکان صادق، پاکدست و همفکر خود را در این دوران شناسایی کنید.
📘📘


10_ شما بالاخره فارغ التحصیل خواهید شد و از دانشگاه خواهید رفت. اما اساتید شما کماکان مشغول انجام وظیفه و نشر علم هستند. بعد فارغ التحصیلی، سوال تخصصی یا علمی،از استاد پرسیدن، راحت تر خواهد بود تا از همکار یا رقیب پرسیدن.
ارتباط علمی با اساتید خود را مستدام نمایید.
📘📘


11-برای خود رزومه ای طراحی کنید مشتمل بر سوابق “تحصیلی،آموزشی،پژوهشی، اجرایی” و هر سه ماه آن را به روز نمایید. رزومه را همیشه همراه خود داشته باشید.
📘📘


12- کتاب های مرجع و معتبر دروس خود را شناسایی و در حد امکان، کم کم تهیه و کتابخانه تخصصی تشکیل دهید.
📘📘


13- دقت فرمایید هرچند بعضی می گویند دروس دانشگاهی غیر کاربردی است و برای کار به کارمان نمی آید،اما:” دروس،کتب،منابع و واحد های درسی دوره دانشگاهی، به شما دید پایه ای و علمی و تخصصی می دهد”.

📘📘


14- بسیاری از دانشجویان به دلیل زیر سرخورده و یا شکست خورده می شوند. پس مراقب باشید:
“عدم اطلاع از قوانین آموزشی،قوانین دانشجویی و در کل قانون های دانشگاه”
لطفا حتما انها را تهیه ومطالعه کنید. در ضمن لطفا حتما به صورت روزانه سایت رسمی دانشگاه و اطلاعیه های ان را کنترل نموده و در کانال ها یا گرو های مرتبط عضو شوید تا در جریان اخبار و امور و اطلاعیه های دانشجویی و دانشگاهی قرار بگیرید.
📘📘


15- از رفع اشکال دیگر دانشجویان طفره نروید. وقتی مطلبی را مطالعه کنیم و برای دیگران توضیح دهیم، مطلب در ذهنمان ملکه می شود و در عین حال به همکار خود هم کمک نموده ایم.
📘📘


16- لطفا اگر دنبال ارتزاق و درآمد از رشته دانشگاهی خود در آینده هستید، “عجله نداشته باشید+ سطحی نخوانید+عمیق فرا بگیرید”.
📘📘


17- همت بلند دار که مردان روزگار
از همت بلند به جایی رسیده اند.



در پایان ضمن تبریک روز دانشجو، ضمن عذرخواهی از تطویل کلام، مراتب حسب وظیفه ای که احساس گردید محضر شما همکاران آینده ام تقدیم گردید.
ز دست کوته خود زیر بارم
که از بالابلندان شرمسارم


علی قربانی
www.alighorbani.com

 

 

 

انتشار با ذكر مرجع، بلامانع