یادداشت روز: تحلیلی از انیمیشن بالانس : تفکر سیستمی


تحلیلی از انیمیشن بالانس
ذبیح اله رستمی- ارشد مدیریت ساخت



سایت دکتر علی قربانی



جزء به جزء اجزا در کنار همدیگر که در قالب یک سیستم در کنار هم جمع شده اند بر همدیگر اثر می گذارند. هر سیستم از اجزا و ارتباط بین اجزا یا فرآیند بین آنها برخوردار است. در یک سیستم چنانچه هر یک از متغیرها که عبارتند از فرآیندها، اجزا و اهداف، دستحوش تغییر و اختلال شوند، بالانس و تعادل سیستم برهم خورده و چه بسا چنانچه بهبود نیابد نابودی سیستم در پی خواهد داشت. در این فیلم کوتاه اما پرمحتوا باید به این نکته توجه کنیم که هر فرد، جامعه و یا گروهی که تنها به دنبال منافع شخصی است و با گروه و سیستم در تعامل نباشد و بعنوان یک جزء بد عمل کند، کل مجموعه را تحت تاثیر قرارداده و در نهایت هم خود محکوم به نابودی است و هم سیستم را به قهقرا خواهند کشاند. انیمیشن «بالانس» دو نوع تفکر سیستمی و تفکر مکانیکی را به نمایش می گذارد. در تفکر مکانیکی افراد فقط به خودشان فکر می کنند و خودشان را جدای از دیگران و سیستم می دانند و در تفکر سیستمی، افراد با دیدن عدم تعادل، با همکاری و تعامل سعی می کنند دوباره بالانس را ایجاد کنند. جعبه ای که می توانست نماد همدلی و سرگرمی میان کاراکتر ها باشد، ابتدا انسانیت آنها را و بعد خود آنها را از بین می برد.


تحلیل انیمیشن بالانس

از مهندس هیربد هوشمند- ارشد مدیریت ساخت:



سایت دکتر علی قربانی



با مشاهده انيميشن ساده و بسيار جالب بالانس ميتوان به نتايج زير دست پيدا كرد:
هر سيستمي تمايل دارد با انجام تغييرات دروني به تعادل برسد(جابهجايي مكاني افراد براي رسيدن سيستم به تعادل).
وقتي هر تغييري در اجزاي سيستم اتفاق ميافتد، براي اينكه سيستم به تعادل برسد ساير اجزا نيز تغيير ميكنند(حركت افراد به سمت محيط دايرهاي كه در آن قرار دارند).
پاسخ هر سيستمي به تغييرات با تاخير سيستمي همراه است(مدت زماني كه طول ميكشد تا تغييرات بهوجود آمده باعث تعادل سيستم شود).
براي رسيدن به هدف مناسب در سيستم ممكن است گاهي اوقات نياز شود در فرآيندها و اجزا تغييراتي بدهيم(روش كشيدن جعبه به سمت خود).
يك عضو بد در يك سيستم ممكن است باعث بد شدن كل سيستم گردد(زماني كه نفرات از روي صفحه ميافتند).
در نهايت به علت توجه بيش از حد به جزئيات، عدم كلينگري و تصميمات اشتباه كل سيستم از بين ميرود و به هدف مورد نظر نميرسيم(قرارگيري فرد در تعادل 180 درجهاي با هدف كه آن را دست نايافتني ميكند).



تحلیل انیمیشن بالانس:

مهندس حمیدرضا گلسفیدی،ازشد مدیریت ساخت



سایت دکتر علی قربانی



استنباط از انیمیشن بالانس:
● انیمیشن بالانس، مفاهیمی از تفکر سیستمی را به ما یادآور میشود همچون وق ی ت هر یک از اجزای سیستم، فقط به منافع خود فکر کند و بخواهد منافع خود را بهینه کند، الزاما منافع سیستم بهینه نخواهد شد. نکته دیگری که حائز اهمیت است رابطه بین اجزا میباشد که به شکلی که درست یا نادرست بودن یک موضوع و قضاوت در مورد آن سخت خواهد بود. در واقع وضعیت این سیستم 5 نفره و حرکت نفر پنجم تبدیل به معیاری برای حرکت های هریک از 4 نفر میباشد و از یک منظر دیگر حرکت آنها معیاری برای درستی و نادرستی حرکت نفر پنجم میشد.

● تفکر سیستمی یعنی یاد گرفتن اینکه مسائل را طوری نگاه کنیم که به کل سیستم کمک کند و نه فقط من. مثال بارز تر و شناخته شده، تقلب در امور اجتماعی است. تقلب در امور اجتماعی در تفکر فردی فکری مثبت است چون با استفاده از امکانات، کمترین بازخوردی برای سیستم خرج نمیشود. ولی اگر در مقیاس سیستمی به این رفتار نگاه بشه، چون باعث میشه ساختار اجتماعی و مزایای اون برای فرد از بین بره، نقش منفی پیدا میکنه . د ر واقع باید به یاد بیاوریم که فراموش کردن روند ها میتواند نتایج تلخی را به دنبال داشته باشند .