مقاله کوتاه: مدیریت قراردادها-1

  1. مقدمه:
  • مدیریت و اداره قرارداد این امر برای مشتری, پیمان‌کار و مشاور مهم است نه تنها مشخص کند که کار مطابق با اسناد قرارداد در حال انجام است, بلکه به این دلیل که فرصت نهایی را برای شناسایی هر گونه نادرستی, ابهام یا ناسازگاری در طراحی فراهم می‌کند.
  • مدیریت قرارداد می‌تواند به عنوان یک فرآیند چند مرحله‌ای تعریف شود که در طول مدت قرارداد ادامه می‌یابد و تضمین می‌کند که طرفین به تعهدات قراردادی خود عمل کنند تا اهداف خاص ارایه‌شده در قرارداد را تحویل دهند.
  • هدف اصلی مدیریت قرارداد حصول اطمینان از این است که اهداف قرارداد (عرضه کالا، تحویل خدمات یا اجرای کارها) به موقع برآورده می‌شوند و ارزش برای کسب درآمد حاصل می‌شود. در عمل، این به معنای بهینه‌سازی کارایی فرآیندها، تعادل هزینه‌ها و ریسک در برابر بازگشت‌ها و به طور ایده‌آل برای بهبود مستمر در عملکرد در طول عمر قرارداد می‌باشد.
  1. مدیریت قراردادهای کارهای عمرانی:

قراردادهای حقوق مدنی در بین پیچیده‌ترین قراردادها به طور کلی در سراسر جهان تجاری قرار دارند. بنابراین آن‌ها از نظر مدیریت قرارداد چالش برانگیزترین اهداف هستند.

برای شروع، انواع زیادی از انواع کاره‌ای مدنی با درجات مختلف پیچیدگی و خطرات و حتی انواع مختلف تخصص مورد نیاز برای مدیریت آن‌ها وجود دارد.

  1. انواع مختلف قراردادهای ساخت‌وساز:

برخی از متداول ترین انواع قراردادهای ساختمانی که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد موارد زیر است:

  1. 1. جمع مبلغ / قراردادهای قیمت ثابت (lump Sum/Fixed Price Contracts; )؛
  2. 2. قراردادهای هزینه به علاوه(Cost Plus Contracts )؛
  3. 3. قراردادهای قیمت واحد(Unit Price Contracts ) و

4- قراردادهای زمانی و مادی ( Time and Material Contracts).

انتخاب قرارداد ساخت و ساز برای استفاده بیشتر اوقات به تحمل ریسک مالکین می انجامد.

  1. انتخاب نوع قرارداد:

سه مورد اساسی از هر قرارداد وجود دارد:

(1) تشویقی. هدف این است که انگیزه کافی برای عملکرد کارآمد از پیمانکار فراهم شود. این امر باید توسط انگیزه ای برای مشتری تأمین شود تا اطلاعات و پشتیبانی مناسب را به موقع ارائه دهد.

(2) انعطاف پذیری. هدف این است که مشتری از انعطاف پذیری کافی برای ایجاد تغییراتی برخوردار باشد که می تواند در مرحله مناقصه پیش بینی شده اما تعریف نشده باشد. یک شرط مهم و مرتبط این است که قرارداد باید ارزیابی منظم و منصفانه ای از چنین تغییراتی را ارائه دهد.

(3) تقسیم خطر. هدف باید تخصیص همه ریسک بین مشتری و پیمانکار باشد. این باید مدیریت و کنترل اثرات خطرات مؤثر را در نظر بگیرد. پیمانکار مبلغ احتمالی ریسك را در مناقصه خود به عنوان محافظت در برابر خطری كه از وی خواسته شده است درج كند.

تدوین: دکتر هبه صغر