مقاله کوتاه: مدیریت یکپارچگی پروژه

  1. تعریف مدیریت یکپارچه:

مدیریت یکپارچگی پروژه، مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که به ما اطمینان می‌دهد همه‌ی عناصر مختلف پروژه به‌درستی با یکدیگر هماهنگ شده‌اند.

مدیریت یکپارچگی پروژه دربرگیرنده ی فرآیند ها و فعالیت های شناسایی، تعریف، ترکیب، انسجام و هماهنگ سازی فرآیند های گوناگون و فعالیت های مدیریت پروژه درون گروه های فرآیندی مدیریت پروژه می باشد.

 در بستر مدیریت پروژه، یکپارچگی دربرگیرنده ی ویژگی های انسجام، ادغام، ارتباط و اقدام های یکپارچه ای است که تا تکمیل، مدیریت موفقیت آمیز انتظارات ذینفعان و دستیابی به الزامات در اجرای پروژه ضروری می باشند.

مدیریت یکپارچگی به مواردی همچون تخصیص منابع، موازنه میان اهداف و گزینه های رقابتی و همچنین مدیریت وابستگی های میان حوزه های دانش مدیریت پروژه می پردازد.

مدیریت یکپارچه به عنوان ” جهت موثر هر جنبه از یک سازمان ” تعریف شده‌است به طوری که نیازها و انتظارات تمامی ذینفعان به طور مساوی از بهترین استفاده از منابع برآورده می‌شود “[1]. مشخصه‌های مدیریت یکپارچه  است تصمیم‌گیری، جستجوی کارایی بهینه.

مدیریت یکپارچه نه تنها تلاش‌های افراد و گروه‌ها را به روش‌هایی ترکیب می‌کند که به وحدت می‌رسند، بلکه این تلاش‌ها را به یک کل منسجم تبدیل می‌کنند. مدیریت یکپارچه ” فرآیندی است که شامل عملکرد زیست‌محیطی, اجتماعی و حاکمیت, در هماهنگی نزدیک بین فرآیندهای کسب‌وکار, عملکردها, گروه‌ها, سازمان‌ها, و سیستم‌ها می‌شود [2].

  1. فرآیند مدیریت یکپارچگی پروژه[3]:
  2. تهیه منشور پروژه:

تهیه منشور پروژه فرآیند تکوین سندي است که بهصورت رسمی وجود یک پروژه را به تصویب میرساند و اختیار بهکار بردن منابع سازمانی را براي فعالیتهاي پروژه به مدیر پروژه میدهد. مزیت اصلی این فرآیند عبارت است از: تعریف مناسب آغاز و مرزهاي پروژه، ثبت رسمی پروژه و روشی مستقیم براي مدیریت ارشد تا بهگونهاي رسمی پروژه را بپذیرد و به آن متعهد باشد.

  1. تهیه برنامه مدیریت پروژه:

فرآیند تعریف، آمادهسازي و هماهنگسازي همهي برنامههاي فرعی و یکپارچهسازي آنها در یک برنامه جامع مدیریت پروژه میباشد. مزیت اصلی این فرآیند، سند مرکزي است که مبناي همهي کارهاي پروژه را تعریف میکند.

  1. هدایت و مدیریت کار پروژه:

هدایت و مدیریت کار پروژه، شامل فرآیند رهبري و انجام کارهاي تعریف شده در برنامهي مدیریت پروژه و اعمال تغییرات تایید شده جهت دستیابی به اهداف پروژه میباشد. مزیت اصلی این فرآیند، این است که مدیریت فراگیر یا کلان کار پروژه را فراهم میکند.

  1. نظارت و کنترل کار پروژه:

نظارت و کنترل کار پروژه، فرآیند پیگیري، بررسی و گزارشدهی پیشرفت پروژه در راستاي تحقق اهداف عملکردي که در برنامهي مدیریت پروژه تعریف شده است. مزیت اصلی این فرآیند این است که به ذينفعان این امکان را میدهد تا وضعیت موجود پروژه، اقدامهاي انجام شده، پیشبینیهاي بودجه، محدوده و زمانبندي را درك کنند.

  1. اجراي کنترل یکپارچه تغییر:

کنترل یکپارچهي تغییر، فرآیند بررسی کلیه درخواستهاي تغییر، تایید تغییرات و مدیریت تغییرات در تحویل دادنیها، داراییهاي فرآیندي سازمان، اسناد پروژه و برنامهي مدیریت پروژه؛ و اطلاعرسانی وضعیت آنها است. این فرآیند همهي تغییرات درخواستی یا اصلاحیههاي اسناد پروژه، تحویل دادنیها، مبناها یا برنامه مدیریت پروژه را بررسی میکند و تغییرات را تایید یا رد مینماید. مزیت اصلی این فرآیند این است که امکان اعمال تغییرات اسناد پروژه را بهروشی یکپارچه و با کاهش ریسک پروژه فراهم میکند؛ ریسکی که اغلب ناشی از

تغییراتی است که بدون درنظر گرفتن اهداف و برنامههاي کلان پروژه ایجاد میشوند.

  1. خاتمه پروژه یا مرحله:

خاتمهي پروژه یا مرحله، فرآیند نهایی سازي کلیهي فعالیتها در همهي گروههاي فرآیندي مدیریت پروژه بهمنظور تکمیل رسمی یک مرحله یا پروژه میباشد. مزیت اصلی این فرآیند ارائهي درس آموختهها، پایان رسمی کار پروژه و ترخیص منابع سازمانی براي پیگیري تلاشهاي تازه میباشد.

ترجمه و تدوین: دکتر هبه صفر

سایت:www.alighorbani.com

 

 [1]. Dalling (2007) “Integrated Management Definition”, Chartered Quality Institute Integrated Management Special Interest Group, Issue 2.1.

[2].  Sroufe, R. P. (2018). Integrated management: How sustainability creates value for any business. Emerald Publishing Limited.‏

[3] فربود صادقی تهراني، محمدحسین صبحیه” تبیین چالشهاي فرآیند مدیریت یکپارچگی پروژه مطالعهاي موردي در شرکتهاي تولیدي/صنعتی دولتی”.